1. Pohonné hmoty
Slyšel jsem, že každá koruna utracená za auto je jako vyhozená. Auta jsou prý nejhorší investice. Kolik ale opravdu „stojí“ auto? Zkusíme to spočítat. Kolik vás bude stát cesta autem z Prahy do Brna a zpátky? Ujedete 200 km tam a 200 zpět, tedy 400 km; spotřeba 6 litrů na sto, takže 24 litrů. Při ceně 28 Kč za litr to máme 4 × 6 × 28 = 672 Kč. Podělte počtem kilometrů, tedy číslem 400, a zjistíte, že pohonné hmoty na 1 kilometr vás vyjdou zhruba na 1,70 Kč.
Když ale ročně najezdíte 50 000 kilometrů, pojedete časem s autem do servisu a necháte tam 5, 10 nebo 20 tisíc korun. Po najetí padesáti tisíc kilometrů už nějaký ten olej, pneumatika nebo stěrač, v horším případě brzdová destička, budou chtít vyměnit. Žárovky, kapalina do ostřikovačů, nějaké to těsnění, pokažené stahování okénka, časem revize klimatizace… Stále je za co utrácet. Pokud tedy používáte auto pravidelně, vždycky je potřeba zohlednit kromě PHM také další náklady. Ty zjevné, ale i ty skryté.
2. Zjevné náklady
Každý dokážeme vyjmenovat další položky: opravy, servis, dálniční známka, pojištění, u firemních aut také silniční daň. To vše se musí zaplatit, většinou nárazově, takže to chvíli není vidět, ale pak to přijde. A až necháte udělat nové rozvody, jste v šoku. Spočítali jsme, že auta našich obchodních zástupců stojí na zjevných nákladech (mimo PHM) zhruba další 1,10 Kč na kilometr. Překvapivě není velký rozdíl ani mezi značkami aut, ani mezi jednotlivými řidiči.
3. „Neviditelné“ náklady
Záludnější jsou „neviditelné“ náklady, které s autem souvisejí. Můžeme jim říkat odpisy, nebo jednoduše ztráta hodnoty auta. Kupte si zítra nové auto. Při dnešních cenách dostanete už za 250 tisíc velmi slušné vozidlo. A pak se zeptejte o měsíc později v bazaru, kolik vám za něj dají. Bude to tak o 20 % méně, možná ještě hůř…. A přitom jste najeli 3000 km a auto stále voní novotou.
Jak vypočítat ztrátu hodnoty auta? Vezměte pořizovací cenu, tedy například 300 tisíc. Odhadněte, za kolik auto prodáte za čtyři roky, po najetí 200 000 km. To se dá nejlépe odhadnout srovnáním s podobnými ojetými auty na trhu. Nemusíte ani objíždět bazary, stačí se podívat na nabídky na webu. Řekněme, že předpokládáte prodej za zhruba 100 tisíc korun.
Pak činí ztráta hodnoty 300 – 100 = 200 tisíc. Pokud za 4 roky užívání najedete – jezdíte-li služebně, žádný problém – 200 tisíc kilometrů, vyjde vám 1 Kč za kilometr.
Shrnutí
Shrňme si všechny složky nákladů na ujetý kilometr: PHM 1,70 Kč, ostatní zjevné provozní náklady 1,10 Kč, nakonec ztráta hodnoty vozu 1 Kč. Celkem tedy auto stojí – v našem modelovém příkladu – 3,80 Kč na kilometr. To je víc než dvojnásobek nákladů na PHM.
Můžete se na to taky podívat jinak: Jestliže si pořídíte auto za 300 000 a za 4 roky s ním hodláte ujet 200 000 km a pak jej prodat, zaplatíte celkem 300 000 + 200 000 × 2,80 – 100 000 = 760 000 Kč. Ano, tři čtvrtě milionu korun!
Kde ušetřit?
Je několik možností, jak tuto částku snížit. Můžete například koupit auto s nižší spotřebou. Pokud jezdíte za 5 litrů na 100 km místo 6 litrů, ušetříte za celou dobu 200 000/100 = 2000 litrů PHM, tedy při ceně 28 Kč za litr celkem 56 000 Kč. Spotřebu snížíte i rozumným stylem jízdy, ale ne každý chlap to umí, a navíc po městě nemáte moc na výběr.
Můžete tankovat levnější PHM, ale když to přeženete, motor vám to vrátí na dražším servisu. Určitě je rozumné přemýšlet, kde natankujete, a nenechat to na dálnici na poslední chvíli.
Co můžete ovlivnit, je ztráta hodnoty. Ta se koná hlavně na začátku životnosti auta, po dobu
prvních dvou let. Po čtyřech letech už auto neztrácí cenu tak rychle, podívejte se na cenu auta po čtyřech nebo po pěti letech – nebude v ní takový rozdíl. Takže „jezděte auto“ déle. Ale když to přeženete, stihne vás velká oprava za 50 tisíc Kč a úspora je pryč.
Můžete si vybrat model s prodlouženou zárukou, potom ušetříte část nákladů za opravy, které jako naschvál začínají vždy dva týdny po skončení běžné záruky… Jenom pozor na to, že čtyřletá nebo dnes i sedmiletá záruka se nevztahuje na běžné opotřebení vozu, takže nemusíte zdaleka ušetřit tolik, kolik čekáte, protože záruční podmínky bývají napsány dost lišácky.
Také můžete koupit ojetinu. Pokud není moc stará a nemá mnoho najeto, může to být dobrý tah. Je tu ovšem riziko, že s autem bude nějaký problém, ať už s jeho původem nebo s jeho skutečným stavem, případně s platností záruky. Všichni majitelé autobazarů tvrdí, že zrovna oni tachometry nepřetáčejí, ale zkuste v bazaru najít auto s více než 80 000 kilometry. A přitom většina firem jezdí auta do 150 nebo i do 300 tisíc kilometrů. Kam se tedy tyhle ojetiny ztrácejí? Také těžko najdete v nabídce bazarů havarované auto, což je při počtu nehod u nás dost zvláštní. Asi se všechny staré opotřebované a mírně bourané ojetiny ztrácejí někam do neznáma… Nebo nám někdo neříká pravdu.
Závěrem
Auto prostě stojí nehorázné peníze. Ale vzdát se ho dnes je těžké. Jedinou útěchou nám řidičům může být, že existuje ještě něco horšího, než investice do auta: rok starý počítač udáte za desetinu ceny, a to musíte najít někoho, kdo si ho milostivě koupí.