Menu

Novinky online

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis


Mám záujem dostávať e-mailom správy o novinkách zo serveru vlastovicka.cz

Reklama

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis

Rozhovory

Rozhovor s Darkem Truschingerem - Lef spol. s r.o.

Do Milotic u Kyjova jsem se vypravila jednoho pátečního březnového rána. Cesta na jižní Moravu byla příjemná, slunce svítilo na cestu a dávalo tušit, že jaro na sebe nenechá dlouho čekat. Po hodině a půl jízdy z Olomouce jsem konečně dorazila do firmy Lef spol. s r.o., kde jsem měla domluvený rozhovor s panem Darkem Truschingerem, obchodním ředitelem společnosti.

 

Můžete na úvod představit čtenářům firmu Lef spol. s r.o.?

Naše firma je na trhu zhruba 14 let, jsme taková napůl rodinná firma, máme 39 zaměstnanců. Jsme výrobci knedlíků - jak přílohových, bramborových, tak ovocných. Pouštíme se také do výroby těst, především listových, před Vánocemi a Velikonocemi vyrábíme také linecká těsta. V poslední době jsme naše portfolio rozšířili o výrobu halušek a špeclí.

 

 

Jaká je historie vzniku firmy? A proč zrovna knedlíky?

Já jsem tady začal pracovat někdy v roce 1999, tehdy ještě v jiné firmě (JEŠ s.r.o. - pozn. redakce), která se zabývala obdobnou výrobou. Historie výroby knedlíků tady byla, i když ne v takovém rozsahu jako dnes. No a ta firma se dostala do problémů - byla zadlužená a vypadalo to s ní špatně… Tak jsem tehdy zlanařil bratra, který do toho zainvestoval nějaké peníze, společně jsme si řekli, jakou strategií půjdeme a v roce 2001 vznikla firma Lef spol. s r.o.


Od té doby se nám podařilo opravit budovy, sestavit zajímavé portfolio výrobků a především sehnat dobrý tým lidí a dát do chodu celou firmu. Já totiž razím tuto zásadu: když máte orchestr, jako kapelník nesmíte hrát všechna sóla, musíte se spoléhat i na ty druhé. Takže jsme si tady za ty roky vybudovali takovou strukturu lidí, kteří jsou spolehliví, pracují a věřím, že i dýchají pro firmu. Dneska v konkurenci ostatních to ani jinak nejde.


Největší část našeho portfolia tvoří knedlíky; tvoří zhruba 60 %, ale před pěti šesti lety to bylo až 80 %. Vymýšlíme stále nové náplně, různé druhy knedlíků - ať jsou to bramborové nebo kynuté. Nedávno jsme rozjeli výrobu vícezrnného listového těsta, teď pro změnu experimentujeme s máslovým listovým těstem. Člověk musí dělat neustále nějaké inovace. Trh si to žádá.

 

 

Jaká je vaše náplň práce?

Jsem obchodní ředitel této společnosti, ale dělám v podstatě všechno. Zapojuju se do vymýšlení nových produktů, řeším obchodní věci, starám se o řetězce, o obchody, o řidiče. Byla i doba, když jsme měli problémy s rozvozem, tak jsem vzal auto a jel jsem na rozvoz. A když je třeba, tak si obleču montérky a jdu dělat manuálně, nebo si obleču sako a jedu zase vyřizovat, co je nutné.

 


Jak často jíte knedlíky vy osobně? Pokud to není příliš osobní otázka...

Knedlíky jím... Zhruba jednou za měsíc.

 


To jsem čekala, že častěji…

No vidíte. (smích) Ale mám rád špecle, což je takový náš nový výrobek. Jsou to v podstatě halušky z vaječného těsta, bez přídavku chemických konzervantů, balené v ochranné atmosféře. Je to výrobek, který jsme přivezli ze Švábska z Německa a snažíme se ho implementovat v našem prostředí. Jako malá firma na nějaký větší marketing nemáme prostředky, ale snažíme se v rámci našich možností zalistovávat do různých sítí, např. v Makru jsme pod značkou Horeca Select.

 


Můžete v krátkosti popsat technologii výroby knedlíků?

My vaříme knedlíky v páře, ve várnách. Zhruba před pěti šesti lety jsme vybudovali kotelnu, kde si centrálně vytváříme páru, tu rozvádíme do našich váren, kam potřebujeme.

 

Existuje takový mýtus, že knedlík vařený ve vodě je lepší. Pravda je, že knedlík vznikl vařením ve vodě, ale technologie výroby prošla nějakým vývojem a dnes vaříme v páře, protože je to z hlediska vlastností výhodnější. Přínosem je taky prodloužení trvanlivosti (z 2 - 3 dnů pro knedlík vařený ve vodě na až 7 dnů pro knedlík vařený v páře). Naši zákazníci žádají delší a delší trvanlivost. My se jim snažíme vyjít vstříc a současně do našich výrobků nechceme přidávat žádná aditiva, žádné konzervanty na prodloužení trvanlivosti.

 


Jaký je vlastně rozdíl mezi vařením ve vodě a v páře?

Knedlík vařený ve vodě obsahuje zhruba 20 - 25 % vody, kdežto knedlík vařený v páře obsahuje jen 5 % vody. Zákazníci - ať už jde o vývařovny nebo restaurace - chtějí knedlík, který vydrží na pařáku řádově hodinu dvě. Což je u knedlíků vařených ve vodě problém. Ty musíte propařit a hned podávat, jinak se rozmočí. Kdežto knedlík vařený v páře, který obsahuje méně vody, tzn. o 15 % víc základních surovin, v tom napařováku vydrží řádově 20 minut až hodinu - podle toho, jak s ním kuchař umí zacházet.

 


Jaká jsou úskalí podnikání v knedlíkařině. Je něco, co vás opravdu štve?

Řekl bych, že náš největší problém je - a to znají i pekaři - že bohužel státní orgány nemají stejný metr pro všechny. Abych to vysvětlil: my jsme výrobci knedlíků, my musíme vozit knedlíky v chlazených autech, my musíme mít etikety podle nějaké legislativy atd. Ale já se neustále setkávám s tím, že někteří knedlíky nevozí v chlazených autech, etikety neřeší, vaří je možná i v katastrofálních podmínkách - my těmto výrobcům říkáme “garážoví vařiči”. To jsou ti, kteří to naše řemeslo strašně degradují. A samozřejmě, garážový vařič nemá zdaleka takové náklady na výrobu jako my!

 


Co je vaším největším know-how?

Řekl bych, že je to taková mozaika: servis, který poskytujeme zákazníkům, zásobování, zpracování objednávek. Spoustu výrobků vyrábíme na míru - ať už jsou to různé gramáže knedlíků, krájené/nekrájené, hromadně balené atd. Také se samozřejmě snažíme dodržovat kvalitu, vyrábíme z kvalitních surovin, žádných náhražek. Zkrátka je to poctivá práce.

 


Kdo jsou vaši zákazníci?

My se nespecializujeme na nějakého typického zákazníka. Pro nás je každý odběratel váženým zákazníkem. A paleta našich odběratelů je docela široká - od vývařoven přes maloobchody až po řetězce.

 


Kde můžeme vaše výrobky najít?

Máme vlastní auta, kterými rozvážíme, dá se říci, po celé jižní Moravě - ať už je to Jednota Hodonín, Mikulov nebo Uherský Ostroh. Jsme v síti Enapa, v Brněnkách, což jsou sítě tady na jižní Moravě. Jinak vozíme regionálně do Billy, celorepublikově do Makra, a nově bychom měli přidat Ahold.

 


Když se vrátím k sortimentu - je nějaký výrobek, který byste rád vyzdvihnul? Co třeba vám osobně nejvíc chutná, nebo co je taková vaše vlajková loď?

Těžko říct…, teď jsme uvedli na trh listové těsto s máslem. To je výrobek, na který jsme hrdí. Ale ukáže trh, jakým způsobem se to naše děťátko uchytí. Musíme se chovat jako byznysmeni - pořád nás nejvíc živí knedlíky. To ostatní, dá se říct, je takový doplňkový sortiment. I když listového těsta rok od roku prodáváme víc a víc. Ale vlajkovou lodí bych asi nenazval žádný výrobek. Každý člověk ať si najde ten, který mu chutná.

 


Když mluvíme o listovém těstě, zajímalo by mě, jaké jsou vaše zkušenosti s přípravkem Baker´s Bonus (deaktivované droždí s redukční schopností - pozn. redakce)?

Baker´s bonus používáme zhruba dva měsíce a naše zkušenost je taková, že přípravek funguje. Těsto je křehčí, po upečení je nadýchanější a dá se říct, že v tom objemu výroby, který máme, to náš výrobek v konečném důsledku ani neprodražilo, což je z hlediska finančního pozitivum.

 

 

Zmínil jste kvalitní výrobky bez přídavku konzervantů. Co suroviny? Jaký je váš postoj k tzv. „clean label” produktům?

V každém případě je to náš směr a jsem rád, že si lidi začínají skutečně všímat toho, co je na etiketě napsané, z čeho to je, jaký je toho či onoho podíl. Takže už z tohoto principu je naše strategie zaměřena na to, aby byly naše výrobky co „nejzdravější”, nebo řekněme co nejméně chemicky upravované, nejpřirozenější.

 


Na co jste opravdu hrdý?

Jak už jsem říkal - firma Lef vznikala v roce 2001 na torzu krachující firmy a za pár let se nám podařilo rozjet výrobu, která se stala součástí trhu, což považuji za úspěch. Nebavíme se o tom, jestli má člověk velké nebo malé zisky, důležité je, že vydrží fungovat. Znám spoustu podobných firem, které mají okolo 40 zaměstnanců jako my, mají problémy, nebo už dneska na trhu ani nejsou.

 

Co se týče sortimentu, začínali jsme se třemi druhy knedlíků, dneska máme zhruba 25 až 30 různých druhů výrobků. Obratově jdeme každý rok nahoru, řádově o 10 %. Přežili jsme roky 2008 i 2009.

 

Musím to zaklepat - bratr mě asi 3 roky proklínal, ze začátku tomu nevěřil, ale daří se nám dobře, fungujeme, jsme schopni dát práci a uživit 40 lidí, což opravdu není sranda.

 


Děkuji za příjemné povídání a přeji vám mnoho osobních i pracovních úspěchů.

 

Firma Lef spol. s r.o. vznikla v roce 2001 se sídlem a provozovnou v Miloticích u Kyjova. Od samého začátku se zabývá výrobou, prodejem a distribucí nejrůznějších druhů knedlíků, těst a příloh.

 

Společnost Lef patří již řadu let k významným výrobcům kvalitních a chutných výrobků, ke kterým se zákazníci rádi vracejí.

 

Lef spol. s r.o., zámecká 125, 696 05 Milotice
www.lef.cz