Menu

Novinky online

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis


Mám záujem dostávať e-mailom správy o novinkách zo serveru vlastovicka.cz

Reklama

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis

Rozhovory

ProFrost

Další rozhovor tohoto čísla časopisu Vlaštovička nás zavedl do středu úrodné Hané, do samotného Prostějova. Zde má sídlo česká společnost ProFrost, založená v roce 2006, zabývající se výrobou a distribucí předpečeného mraženého pečiva. Za dobu svého působení se společnost dostala na absolutní špičku pomyslného ledovce

 

Rozhovor o tom, čemu se říká žít pro firmu a vzít věci za správný konec, nám poskytla ředitelka společnosti, paní PhDr. Simona Sokolová, která současně patří mezi prvních pětadvacet nejlepších manažerů v naší zemi.

 

Na začátek rozhovoru mi nedá nezeptat se, co je tajemstvím úspěchu, dostat se mezi nejlepší pekárny za relativně tak krátkou dobu?
Odpověď není nijak složitá, šlo vlastně o samotný nápad. Výroba předpečeného mraženého pečiva je velmi specifická a prakticky novodobá záležitost. Pustili jsme se do něčeho, s čím v naší republice nebyly téměř žádné zkušenosti, a z tohoto důvodu pro nás bylo jedinou konkurencí zahraničí. To platí víceméně stále, protože s těmito technologiemi se u nás ještě nesetkávají ani studenti v oboru.

 

Co bylo podnětem ke vzniku společnosti ProFrost?
Důvodem byla především mezera na našem trhu, kterou se velmi rychle snažili zaplnit právě zahraniční společnosti. Mohu říci, že jsme stihli zahájit výrobu takřka na poslední chvíli, v dnešní době by bylo něco podobného téměř nereálné. Zahraničním firmám jsme se však nikdy nestavěli jako konkurenti, naopak si zakládáme na tom, že jsme firma česká, a toto renomé se snažíme stále posilovat.

 

Můžete se s našimi čtenáři, prosím, podělit o vzpomínky na samotné počátky společnosti?
Myslím, že mé vzpomínky a prožitky zná asi každý, kdo buduje nebo vybudoval firmu srdcem a láskou. Start byl velmi tvrdý a nepředstavitelně náročný. Jádro našeho týmu v počátcích pracovalo přímo ve výrobě, ve fabrice jsme trávili dny i noci. V mnohých případech nešlo jen o řešení problémů týkajících se technologie, ale museli jsme sami řešit i příležitostné závady a chyby na lince a podobně. Podařilo se nám však díky tomu zkompilovat skupinu špičkových odborníků, o kterých lze říci, že pro firmu doslova žijí.


Jaké byly zcela počáteční reakce zákazníků na předpečené mražené pečivo?
Tu dobu si pamatuju velmi dobře, protože šlo o malý šok. Když se objevila naše kaiserka, zákazníci byli zvyklí na o téměř pětinásobek levnější obyčejný rohlík. Dokážete si tedy asi představit, jak se na náš vstup na trh dívali distributoři. To vše však jen do okamžiku, kdy naše pečivo klienti ochutnali. Díky kvalitě a výborné chuti si i přes vyšší cenu zakrátko získalo oblíbenost a pozici.

 

Jaká je u nás situace, pokud jde o konkurenci u nás?
Lze ji hodnotit jako vyváženou, velké výrobce vhodně doplňují svým sortimentem ti menší. Výroba a technologie jsou však finančně velmi náročné a postavit linku neznamená dostat se do finále, protože právě praxe a zkušenosti jsou naprosto nezbytné.

 

Patříte mezi evropskou špičku, proto se přímo zeptám i na konkurenci v zahraničí?
Mohu říci, že si vedeme velmi dobře. V mnohých případech jsme dokonce některé původní
zahraniční receptury dokázali dotáhnout do ještě kvalitnějších podob. Dnes již máme řadu
svých vlastních patentovaných a chráněných receptur, přičemž nové neustále vyvíjíme a starší vylepšujeme. To se týká i systému a provozu naší pekárny. ProFrost jako takový začal jako malá firma a proto jsme si z počátku dali za cíl uspokojit pouze náš tuzemský trh a Slovensko. Během času jsme však byli díky poptávce nuceni výrazně expandovat a dnes mohu říci, že máme kontinuálně vyprodané sklady i přes fakt, že pečeme šest a půl dne v týdnu.

 

Co dle Vašeho názoru stojí za úspěchem výrobků ProFrost v zahraničí?
Je to především kvalita, která je přinejmenším srovnatelná, v drtivé většině případů však ještě vyšší než u konkurence. Není však žádným tajemstvím, že stejně jako se my snažíme prosadit v zahraničí, zahraniční konkurence neustále oslovuje náš trh. Například naši severní sousedé se snaží jít cestou co nejnižší ceny, ale český zákazník naštěstí stále více touží po skutečné kvalitě. Naše výrobky obsahují například kvalitní tuk či olej dodávající pečivu jedinečnou vláčnost. Tuto pomyslnou kvalitativní laťku jsme si sice nastavili vysoko, ale rozhodně nebudeme a nechceme v této oblasti dělat kompromisy.

 

Jakým způsobem hodnotíte globální postavení mraženého pečiva dnes?
Mražené pečivo je dnes celosvětový trend a trend zastavit nelze. V zahraničí je dnes výroba
čerstvého a mraženého pečiva vyrovnaná, jsou dokonce známé případy velkých pekáren, které byly zaměřeny striktně na výrobu čerstvého pečiva a dnes drtivou část své výroby věnují právě předpečenému mraženému pečivu. Podobným způsobem lze předvídat i vývoj u nás, protože vše řídí především poptávka.


Okolo mraženého předpečeného pečiva koluje řada mýtů kritizujících především používání konzervačních látek. Jak bojujete s tímto názorem?
Konzervační látky mají mezi veřejností velmi zlou pověst, bohužel právě díky špatné informovanosti. Všeobecně lze říci, že existují konzervační látky dobré a špatné. Stejně tak existují přírodní barviva, která v sobě žádné škodliviny neobsahují, i když mají označení počínající písmenkem „E“. Pokud jde o kvalitu, chuť a „zdravost“, troufnu si tvrdit, že naše produkty v mnohých případech paradoxně dokonce převyšují nad čerstvým pečivem.

 

Vaše pekárna je držitelem řady prestižních certifikátů a ocenění. Pozorujete dopad tohoto pozitiva na chod firmy, a jak je těžké se k těmto standardům vypracovat?
Odpověď na tuto otázku je jednoduchá – chcete-li se stát společností, která je v zahraničí
respektována a která se chce prosadit, jsou veškeré certifikáty prakticky nutností. V důsledku to znamená jedno obrovské plus i pro samotné zaměstnance – ve firmě panuje pro všechny jasný řád a stejná pravidla, bez rozdílu na pracovní postavení. Máme vytvořen kodex přísných standardů, který všichni dodržují. Tento systém umožňuje perfektní evidenci, máme přesný přehled o průběhu výroby i v minulosti, díky čemuž víme, zda byly dodrženy například výrobní teploty, gramáže, atd. Jdeme-li do úplných základů, musíme si
uvědomit, že vyrábíme potraviny pro lidi a naše zodpovědnost je tím pádem nejvyšší. Proto
také máme své vlastní oddělení kontroly jakosti. Naši „kvalitáři“ permanentně kontrolují kompletní výrobu, od přípravků až po pečení.


Jak vycházíte se svými zaměstnanci ve výrobě?
Dle mého názoru jsou naše vztahy výborné. Zaměstnanci ví, že jsem člověk, který nemá problém vzít si pracovní oděv a jít k lince pracovat s nimi. Vědí, že i přes své manažerské postavení, mám pekařinu, výrobu a především lidi v srdci. Přestože se naše společnost velmi rychle rozrůstá (dnes již máme přes 120 zaměstnanců), drtivou většinu našich lidí znám podle jmen i jejich funkcí a lze o mně říci, že jsem na pozici „hrajícího kapitána“. Je to pozice nelehká, ale současně neuvěřitelně upevňuje naše vztahy a zodpovědnost jedinců vůči firmě. Všichni táhneme za jeden konec provazu, a to na sto procent. Má zásada je, že mé dveře jsou pro všechny zaměstnance vždy otevřené.

 

Expanze výroby Vám bezesporu umožňuje spolupracovat s řetězci, což lze ostatně vyčíst i z webových stránek společnosti ProFrost. Jsou velké řetězce Vašim cílem, nebo oslovujete i maloodběratele?
Maloodběratel je pro nás samozřejmě stejný klient jako každý jiný a proto si i jeho vážíme a s maloodběrateli a jejich distributory spolupracujeme. Velké řetězce však patří bezesporu mezi naše hlavní odběratele. Mají prostory, možnosti dopékání pečiva atd. V řetězcích sice
nemůžeme prezentovat samotnou značku ProFrost, rozhodli jsme se tedy prosazovat fakt, že jsme český výrobce. Ze stejného důvodu jsme také nyní získali prestižní značku „Český výrobek“, udělenou Potravinářskou komorou České republiky. Naše produkty tedy budou i v řetězcích identifikovány českou vlaječkou, jako standard té nejvyšší kvality.

 

Poslední otázka našeho rozhovoru se bude týkat výrobků a směsí značky Lesaffre. Jak jste s nimi spokojeni a jak byste je hodnotila?
S firmou Lesaffre spolupracujeme prakticky od počátku. Našli jsme společnou cestu a výrobky Lesaffre, které používáme, jsou na vynikající úrovni.

 

Kontakt:
PROFROST a.s
ul. J.B. Pecky 4446/15
796 01 Prostějov
www.profrost.cz
Uveřejněné názory