Jak vznikla vaše firma?
Pekárna tady funguje od počátku 90. let, já ji vlastním necelé dva roky, od 1. ledna 2008. Původně se tady měsíčně zpracovávalo čtrnáct tun mouky, nyní jsme na osmnácti tunách. Rozšířili jsme stávající sortiment ze čtyřiceti položek na šedesát čtyři. Dříve měla pekárna jen jeden obchod, nyní máme čtyři obchody a do jednoho dodáváme exkluzivně jen my. Ten jeden obchod dělal 20 % obratu, nyní nám našich pět obchodů dělá 47 % obratu. Během příštího roku chceme otevřít další tři nebo čtyři obchody tak, aby nám obchody dělaly okolo 80 % obratu. Máme 20 zaměstnanců. Skoro 40 % našeho portfolia tvoří jemné pečivo, zbytek tvoří chleba a běžné pečivo. Soustředíme se nyní zejména na jemné a sladké pečivo, například produkci koblihů jsme navýšili z 600 na 1100 denně a neděláme již jen jeden druh ale mnohem širší sortiment.Nechceme cenově konkurovat velkým pekárnám, chceme vyrábět kvalitní pečivo.
Jaký region zásobujete?
Celé Českobudějovicko. Máme 58 zákazníků – zhruba pětinu tvoří restaurace a hotely. Z řetězců, které nám dělají zhruba 10 % obratu, zavážíme jen Jednotu a Flop. Jinak se většinou jedná o menší obchody. Vlastní prodejny máme ve Zlivi, v Hosíně, dvě prodejny máme v Českých Budějovicích a dále máme smluvní prodejnu v Borovanech.
Máte zaveden jednotný vizuální styl prodejen?
I když mám pekárnu jako fyzická osoba, tak zboží prodáváme pod jménem Frafis gastro, což je má druhá firma, zabývající se mimo jiné zahraničním obchodem, gastro výrobou a pořádáním rautů. Pod tuto firmu v budoucnu přejde i pekárna ve Zlivi. Nicméně všechny naše prodejny jsou zařízeny v jednotném duchu, takže již z dálky vidíte, že se jedná o naši značku.
Existuje u vás něco jako pekařský marketing?
Za ty dva roky se toho moc stihnout nedalo… Ale každý měsíc zavádíme nějaké novinky, necháváme je našim odběratelům ochutnat. Ti jsou bohužel k novým produktům skeptičtí
a většinou je ze subjektivních pocitů odmítnou – pokud by ale o nových výrobcích rozhodovali koneční zákazníci, stejně jako v našich prodejnách, bylo by to určitě o něčem jiném a výrobky by se bez problémů uchytily. Sortiment musíme pochopitelně obměňovat, trh si to žádá. Snažím se co nejčastěji navštěvovat naše zákazníky, zjišťovat jejich potřeby, dávám jim k dispozici náš barevný katalog pečiva. Bohužel jsem prozatím na vše sám, takže dělám jen to, na co časově stačím.
Výborně nám jde na odbyt sladký program. Děláme mimo jiné tzv. krájené koláče, které vypadají podobně jako valašské frgály – mají nízké těsto a hodně náplně. Koláče pečeme na plechu a pak je krájíme – odtud ten název.
Jaký máte názor na bio pečivo?
Sice jsme o jeho výrobě uvažovali, ale jsme malá pekárna, a tak tento segment trhu rádi necháme jiným. Přiznám se, že moc nevěřím tomu, že by naši dodavatelé byli schopni garantovat bio původ surovin.
A váš názor na balené pečivo?
Vím, že to není optimální, ale zákazníci jej bohužel vyžadují. Chtějí krájené pečivo a to nezabalené prodávat prostě nelze.
A váš názor na balené pečivo?
Vím, že to není optimální, ale zákazníci jej bohužel vyžadují. Chtějí krájené pečivo a to nezabalené prodávat prostě nelze.
Jaký máte strojový park a technologické vybavení?
Máme dvě vlastní rozvozová auta, která nám rozváží zboží. Co se týká výrobní technologie, tak máme téměř vše, chybí nám tady jen etážová pec. Tu do budoucna plánujeme pořídit, protože si myslím, že když pekař chce péct opravdu výtečný chleba, tak jen a jedině v etážové peci.
Co říkáte tlaku trhu na neustálé snižování cen?
Ze strany řetězců je běžná praxe, že vám pošlou e-mail, kde například u rohlíků direktivně požadují slevu o tolik a tolik procent s tím, že pokud jim nevyhovíte, tak od vás přestanou odebírat zboží. Pokud nechcete o tyto zákazníky přijít, musíte jim vyhovět. Právě proto chceme jít cestou vlastních prodejen, abychom nebyli odkázáni jen na naše odběratele.
I na nezávislém trhu je tvrdý konkurenční boj – my se ale opravdu nechceme podbízet cenami a nějakými výraznými slevami. Chceme dělat kvalitní výrobky a za slušnou cenu. Musíme co nejlépe zaplatit lidi, nemůžeme jim dávat jen minimální mzdu – to si mí zaměstnanci opravdu nezaslouží. Pokud lidé chtějí rohlík za devadesát haléřů, tak ať si jej v supermarketu koupí, ale nemohou za tyto peníze chtít kvalitu. My jsme třeba získali ocenění Potravinový výrobek Jihočeského kraje. V roce 2008 za párty chléb a letos za slunečnicový chléb. To potěší.
Jak jste spokojen se zaměstnanci?
Máme tady jednu pekařku, zbytek kolektivu tvoří zkušení pracovníci, kteří tady dělali již několik let. To víte, že když jsem pekárnu převzal, že měli zaměstnanci obavy, jestli třeba nepříjdou o místo. Ale viděli, že se věci posouvají dopředu, že děláme nové výrobky. Sami přicházejí s nápady co a jak zlepšit. Myslím, že je práce skutečně baví. Nedávno k nám nastoupila cukrářka od konkurence a upřímně se divila, kolik toho, jako malá pekárna, zvládneme vyrobit.
Setkáváte se s nějakými překážkami?
S překážkami ani tak ne. Spíše mne mrzí, že jsme tady ještě v pekárně nedokončili spoustu věcí – hodně jich máme před sebou. Jedná se třeba o to, abychom zde konečně měli nějaký informační systém – od přijímání surovin do skladu, přes normování, expedici a fakturaci. Prozatím zde počítač používáme jen na psaní faktur a dodacích listů, což je žalostně málo. Jinak vše děláme ručně, ale věřím, že se nám tento náš největší handicap
podaří do konce roku překonat.
A jak vidíte budoucnost své pekárny?
Pekárnu jsem koupil – pochopitelně pomocí úvěrů. Takže teď zatím splácíme a momentálně nemáme na nějaký masívnější rozvoj. Máme tady ještě vedle pronajatou jednu budovu – do budoucna bych tam chtěl přemístit naši firemní prodejnu, kterou máme
v pekárně, případně tam ještě zřídit pizzerii a výrobu rozšířit. Je to ale o financích. Ostatní pekaři jsou tady patnáct i více let, já jsem tady dva roky a musím dohnat ten obrovský náskok, který přede mnou konkurence má. Na to ale určitě budu potřebovat pět, šest, možná i deset let. Věřím ale, že se nám podaří v pohodě splatit úvěry, a konkurenci dohnat
a případně ji předehnat. Obecně malé pekárny, pokud se přizpůsobí trhu a nebudou konkurovat velkým pekárnám, tak tady určitě budou. Musí dělat hlavně ruční výrobu a zejména velice kvalitní výrobky. Takové, které v sortimentu velké pekárny nemají.
Co vás na své práci těší?
Když je zákazník spokojený. A pak, když nabídnete nějakou novinku a vidíte, že to lidem chutná. To je pro naši pekárnu ta nejlepší odměna, která může být. Víte, proč jsem zakotvil u pekařiny? Protože jsem potřeboval motivaci. Deset let jsem dělal na straně dodavatele surovin – měl jsem na starosti Českou republiku, Slovensko a Maďarsko a cítil jsem, že je to již taková rutinní práce. Potřeboval jsem změnu. Pekařina není klasická práce. Je to řemeslo. Je to dřina, práce v noci. Když něco zkazíte, hned vám to dá zákazník najevo.
Kontakt:
Pekařství Zliv
373 44 Zliv
tel.: 607 891 144