Vzpomenete si na začátky Vaší firmy?
Naše firma byla založena ke konci roku 1991. Hned po založení firmy jsme koupili zdevastovaný objekt bývalého skladu obilí a po rekonstrukci jsme 1. 6. 1992 zahájili vlastní výrobu. Disponovali jsme jen omezenými finančními prostředky, všechno jsme měli na úvěr. Začátky byly velice krušné – neměli jsme ani vybudovanou síť odběratelů a od okamžiku, kdy jsme začali péci, tak po nás banka chtěla okamžitě splátky. Začínali jsme s minimálním počtem zaměstnanců. Prakticky já a ani manželka nejsme z oboru, takže jsme tady měli jednoho pekaře, který nám pekárnu rozjížděl a zaučoval lidi. V té době tady každý pekl rohlíky, bylo těžké se s rohlíky prosadit, proto jsme začali zkoušet vyrábět ražené housky. Nakoupili jsme tedy první houskovací jednořádkový stroj a díky našim houskám, po kterých začala být poptávka jsme se dostali na trh i mimo Dolní Bousov.
A jaký byl další vývoj?
Díky houskám se nám podnikání dobře rozjelo. Postupně jsme přistavili první a druhou expedici a sila, a protože máme suroviny v patře, tak jsme postavili i výtah.Nakupovali jsme další technologie, nejdříve jednořádkovou kontinuální děličku s předkynárnou a poté, když už kapacitně nestačila, tak dvouřádkovou. Od roku 2005 máme nejnovější linku na pečivo s kapacitou 4–6 tisíc ks pečiva za hodinu. Obsluhu tvoří pouze dva pracovníci. Pečivo se na konci linky usazuje přímo na plechy. Linka má zabudovaný i posyp a vše je automati-zováno. Tím pádem může začínat výroba až později večer a stihne se to vyrobit do rána tak, aby pečivo bylo co nejčerstvější. Linka tohoto druhu tady v Čechách nebyla, byla vyrobená přímo na míru.
A co současnost?
Zaměstnáváme okolo 44 lidí. Snažíme se přizpůsobit požadavkům zákazníka. Trend dnešní doby je ten, aby zákazník dostal pečivo pokud možno co nejčerstvější, tzn. přímo upečené na prodejně.
Chceme vytvořit takovou technologii, abychom mohli dodávat pečivo zamražené a na prodejnách ho již jen dopékat. Je to směr, kterým se chceme i přes poměrně nákladné investice ubírat.
Jaká je Vaše výrobní náplň?
My děláme hodně výrobků – celý sortiment běžného pečiva, sladkého pečiva, hodně druhů chlebů a vícezrnného pečiva, děláme své listové a plundrové těsto…Prakticky jsme soběstační, neboť neodebíráme žádný sortiment pečiva od někoho jiného.
Kde všude pečivo prodáváte?
Máme 130 odběratelů, dodáváme do Jičína, Lomnice, Kopidlna, Libáně, Mnichova Hradiště, Mladé Boleslavi až po Benátky a samozřejmě tady po okolí Bousova. Kromě toho máme síť vlastních obchodů, nyní připravujeme již desátou prodejnu. Zavážíme několikrát denně. Ve všech svých obchodech již máme dopékací pece a v tom největším máme i pec na dopékání chleba. Zákazník u nás dostane vždy čerstvé, teplé a křupavé pečivo. Na to se může spolehnout. Do řetězců zatím nedodáváme. Výrobní kapacity na to máme, ale zatím o tom neuvažujeme.
Používáte nějaké směsi?
Snažíme se sledovat vývoj nákupních zvyklostí zákazníků, nové technologie a pochopitelně i to, co by nám, pekařům, usnadnilo práci. Jezdíme na Salimu i na veletrhy do zahraničí. Co se týká směsí a přípravků, tak spolupracujeme se všemi hlavními dodavateli. Od Lesaffre bereme dvě směsi, a to směs na výrobu mrkvového chleba a Zrnopan S, ze kterého vyrábíme tykvový chléb. Oba dva chleby jsou kvalitní a chutné. Myslím si, že práce s tou směsí je pro pekaře jednoduchá. Mrkvový chléb je z našeho hlediska chutnější, ale zákazníka zarazí ten název… Ono tam pochopitelně té mrkve moc není. Proto se snažíme dělat různé ochutnávky, aby si lidé tyto výrobky vyzkoušeli. Než se však takový výrobek u konzumentů prosadí, tak to trvá poměrně dlouho. Jako dobrý nápad se mi jevila soutěž, kdy si za určité množství směsí od firmy Lesaffre mohl pekař mimo jiné vybrat papírové sáčky na chleba. Je tam totiž popis, z čeho se ten chléb skládá, zákazníkovi to velice pomůže a nám to prodej zaručeně podpoří. Myslím si, že by se sáčky měly dodávat ke směsím automaticky. Určitě by nám to pekařům hodně pomohlo.
O jaký druh Vašeho pečiva je největší zájem?
U nás je to houska a potom samozřejmě klasický chléb, který máme pod názvem bousovský. Začínáme dělat maďarský chléb. Co se týká sladkého pečiva, tak jsou to kynuté koláče, šátečky, koblihy a záviny. Z finančního hlediska je poměr mezi klasickým pečivem a sladkým programem tak půl na půl.
Jak se vyrovnáváte s konkurencí a tlakem na nižší ceny?
Konkurence dodavatelů pečiva je velká, kapacity hlavně těch velkých pekáren nejsou využity, takže se všemožně snaží, aby měly zajištěn odbyt. My musíme držet stejné ceny jako ony, protože v tom základním, co nám trží housky, nemůžeme přijít za obchodníkem a říci mu, že ty naše housky jsou kvalitnější a ať je od nás začne brát… On si je prostě nevezme. Ceny jdou průběžně nahoru. Mouka, energie, ostatní suroviny… Ceny pekařských výrobků bohužel nekopírují růst cen u vstupů, které jsou tady na stejné úrovni jako v Německu nebo Rakousku. Tam stojí kilový chleba 40 až 50 korun, tady se prodává okolo 36 korun. Takže se snažíme s konkurencí bojovat vysokou kvalitou našich výrobků a co nejširším sortimentem a naopak jsme schopni vyrobit a dodat i velice malé množství konkrétního výrobku.
Zmínil jste, že pořádáte ochutnávkové akce… Děláte ještě něco na podporu prodeje?
Výrobky propagujeme zejména v našich obchodech. U nových výrobků děláme již zmíněné ochutnávky, a to ne jednorázově, ale delší dobu. Sledujeme reakci zákazníků. Pokud jim výrobek zachutná, tak jej potom začneme vyrábět. Podobné akce děláme i u některých našich odběratelů. Ochutnávky se nám osvědčily a žádné další reklamní aktivity již nerealizujeme.
Jak často nabízíte zákazníkům novinky?
Novinky nám vždycky nabízí dodavatel surovin. My je nejdříve vyzkoušíme, a pokud se nám
to jeví tak, že by po tom mohla být poptávka, případně pokud to v našem sortimentu chybí, tak to vyzkoušíme u našich zákazníků formou ochutnávek. Ročně se jedná tak o dva chleby a z ostatního pečiva přibližně o pět výrobků. Momentálně teď zkoušíme něco z plundrového těsta. Už dva dny ho u nás testujeme a zatím nám to chutná (úsměv)...
Máte nějaký výrobek, který je Vaší srdeční záležitostí?
Určitě je to naše bousovská houska. Protože když se řekne bousovská houska, tak je to mezi lidmi pojem.
A co pečivo v bio kvalitě? Je ze strany zákazníků nějaká poptávka?
Je to zřejmě nevyhnutelný trend, ale bude to trvat hodně dlouho, než se to ujme. Dodáváme třeba kvalitní celozrnné pečivo, i když ne v bio kvalitě, do prodejny v Jičíně, kde chce majitel prodávat bio potraviny a zdravou výživu a jde to strašně pomalu.
My jako fi rma jsme zatím o bio pečivu neuvažovali, protože je nutné splňovat určité podmínky. V současné době se chceme soustředit spíše na dovybavení našich prodejen dopékacími technologiemi.
Jaký je Váš názor na balení pečiva?
Zákazník u nás má zafi xováno, že co je zabaleno, tak zákonitě není čerstvé. Druhá věc je samozřejmě sladké pečivo, kde balíme podle požadavků zákazníka – někteří odběratelé vyžadují balení po dvou či třech kusech – je to rozdílné. Co se týká reklamních sáčků na chleba, tak si myslím, že to u nás fungovat bude, zejména u speciálních výrobků, jako je například zmiňovaný mrkvový chléb.
V čem vidíte největší problémy ve Vaší práci?
Největší problém vidím v kvalitních a spolehlivých zaměstnancích. Snažíme se jim vytvářet slušné pracovní podmínky. Otázka je samozřejmě fi nanční ohodnocení. Samozřejmě bychom jim velice rádi dobře zaplatili, ale musíme si na to vydělat. Takže pokud chce firma fungovat i do budoucna, tak nemůže jenom dobře platit lidem, ale musí mít i na další rozvoj a jiné záležitosti.Prostě vím, kolik můžeme dát na mzdy a kolik musíme vydělat na úvěr. Ceny pekařských výrobků jsou skutečně podhodnocené a řekl bych, že je to znehodnocení pekařského řemesla. Dneska prakticky každá pekárna peče téměř nepřetržitě, pokud je na nějaké úrovni. Ti lidé chodí do práce na denní i noční, pracují ve svátky. My jim nemůžeme zaplatit to, co by si skutečně zasloužili. Lidé za tyto peníze do práce nepůjdou. Když se mladý člověk rozhoduje, do jakého učení půjde, tak si málokdo vybere pekařinu, protože se samozřejmě zhruba ví, jak se tohle řemeslo platí. A pak do učení na pekaře nechodí zrovna nejlepší žáci. Tohle vše by se mělo změnit. Já osobně si myslím, že by ministerstvo zemědělství a potravináři měli dělat nějakou osvětu, aby se zvýšila prestiž pekařského oboru a aby se pečivo dalo prodávat za lepší ceny. Jsem přesvědčený o tom, že 90 % zákazníků by to bralo, pochopili by to. Současná situace ale není vůbec uspokojivá. My tady spolupracujeme s několika učňovskými školami, podařilo se nám získat dva mladé pekaře, kteří k nám chodili na praxi, práce se jim zalíbila a už jsou u nás zaměstnaní. Jinak základ firmy tvoří výborní lidé, na které je spolehnutí, a já bych jim chtěl touto cestou moc poděkovat.
Co Vás naopak těší?
Těší nás to, že vyrábíme takový široký sortiment pečiva. Jsme hrdí na to, že postupně investujeme tak, jak investujeme, protože si myslím, že vybavení pekárny máme na velice slušné úrovni. A navíc každý den za sebou vidíte spoustu upečeného pečiva a to musí potěšit každého…
Poslední otázka. Vychováváte si nějakého zástupce?
Ano, pekárnu po mně s manželkou převezme jednou dcera. Již dnes na ni mám 100% spolehnutí, dobře se zapracovala a dokáže nás v mnoha věcech plně zastoupit.
Mimo rozhovor jste mi řekl, že jste hrdý na to, že jste pekař. Jak vidíte budoucnost tohoto oboru? A co byste vzkázal ostatním pekařům?
Samozřejmě doufám, že obor nezanikne. Prostě vývoj jde poměrně rychle dopředu, a jak se říká, štěstí přeje připraveným. I pekař musí sledovat trendy, nesmí usnout na vavřínech. To se týká hlavně investic do technologií.A co bych vzkázal kolegům? Věřím, že se všichni se současnou ne příliš lichotivou situací v pekařství popereme. Věřím, že i naši dodavatelé surovin nějakým citlivým způsobem promítnou zdražování do svých cen tak, aby to pro nás pekaře bylo únosné. Přál bych si, aby pekařské řemeslo získalo mezi lidmi zpět svou prestiž.
kontakt:
PANE spol. s r.o.
Ing. Rostislav Jakubec
sídlo fi rmy:
Erbenova 1050, 506 01 Jičín
Tel./fax: 326 396 279
Provozovna:
Brodecká 271,
294 04 Dolní Bousov
Mobil: 736 533 464
e-mail: pane@mybox.cz
web: www.pane.regin.cz