Jak velkou oblast či region zásobujete svými výrobky a kolik máte prodejen?
Vlastníme čtyři prodejny, ale zásobujeme odběratele v celorepublikovém měřítku. Typickým příkladem takového pečiva jsou například naše vyhlášené mazance.
Jsou vám malé a rodinné pekárny schopny konkurovat? Pokud ano, v čem vidíte jejich plus?
Pekárny podobného typu jsou určitě schopny nám konkurovat. Jejich největší výhodou je především kvalita a pak také schopnost disponovat mnohem širším a pestřejším sortimentem výrobků. To je dáno právě malosériovou výrobou, která je adaptabilnější.
Nabízíte obrovský sortiment výrobků. Které z nich hodnotíte jako komerčně nejúspěšnější?
Mezi naše největší šlágry současnosti patří bezesporu vánočky a již zmíněné mazance. Používáme prvotřídní suroviny, jako např. jihočeské máslo, což se na výsledku zřetelně projeví.
Podle čeho zařazujete do nabídky nové výrobky? Rozhoduje poptávka, „šestý“ smysl obchodníka, nebo například trendy v zahraničí?
Zásadním měřítkem při zařazování novinek do portfolia je pro nás poptávka ze strany odběratelů. Postupujeme tradičním způsobem ochutnávek, díky kterým máme poměrně jasný monitoring zájmu našich cílových skupin. Dá se říci, že podobné průzkumy provádíme takřka neustále.
Když už jsme se dotkli otázky okolních států, jste relativně nedaleko našich německých sousedů. Zkoušeli jste proniknout i tam a jaké máte zkušenosti?
Do zahraničí jsme proniknout zkoušeli, což se nám dokonce i poměrně úspěšně podařilo. Nejednalo se však o dodávky do Německa, ale k sousedům na Slovensko. Do slovenského řetězce Makro jsme dlouhodobě dodávali naši strouhanku.
Co říkáte na aktuální BIO boom a jak na něj reagujete?
O produkci bio pečiva se u nás v pekárně již několikrát mluvilo. Měli jsme dokonce poptávku na pizzu v bio kvalitě. Kritéria pro výrobu bio potravin jsou však tak vysoká, že se nám v rámci malosériových objednávek bohužel nevyplatí měnit výrobní technologie. V tuto chvíli otázku bio pečiva neřešíme.
Balené pečivo – někým opěvované, jinými zatracované. Jaký na něj máte názor z pohledu pekaře a naopak jak na vás působí z pohledu kupujícího?
Výhody baleného pečiva jsou nesporné, balíme téměř veškerý sortiment. Ze strany zákazníků cítíme o tento způsob expedice zájem a nijak se mu nebráníme, ani coby pekaři.
Mezi vaše významné odběratele patří velké obchodní řetězce. Jak se vyrovnáváte s jejich stále agresivnější cenovou politikou?
Situace okolo velkých řetězců není nijak veselá. Jedná se o naše největší odběratele, díky čemuž jsme doslova zahnaní do kouta a příliš mnoho možností obrany neexistuje. Dodavatelů, kteří jsou schopni klesnout na zcela nereálné ceny, je i dnes kupodivu dost a to trápí většinu pekařů.
Pracujete na budování firemní identity, máte několik vlastních značek a silný marketing. U pekáren vašeho měřítka to ostatně ani jinak nejde. Stále se však setkáváme s názory, že reklama je v pekařině zatím zbytečná. Co si o tomto názoru myslíte? Reklama k pekařině rozhodně patří a v dnešní době je takřka nutností. My se soustředíme především na již zmíněné ochutnávky, určitou část propagace řešíme formou tiskovin, jako jsou letáky atp.
Dotkla se i vás všude zmiňovaná krize? Pokud ano, jak se s ní potýkáte?
Ano, krize se nás dotkla a odrazila se bohužel v tom nejcitlivějším odvětví, v personálních změnách. Situace došla až tak daleko, že jsme byli nuceni propouštět. V současnosti sice opět doplňujeme stavy a přijímáme nové zaměstnance, nicméně vliv a následky krize nebyly a nejsou nijak příjemné.
Je o vás známo, že svou výrobu, a pekárnu vůbec, neustále modernizujete a zkvalitňujete. Můžete se našim čtenářům pochlubit největší inovací a prozradit, co chystáte do budoucna? Mezi naše největší investice poslední doby patří rozsáhlé rozšíření vozového parku. Pokud jde o samotné stroje, naší největší pýchou je bezesporu nová dělička chleba a do budoucna k ní plánujeme i rozšíření v podobě nové míchačky.
Součástí vaší firmy je i Středisko praktického vyučování. Na první pohled vynikající nápad, hned pak mě ale zamrzela informace o tom, že jste jeho provoz museli omezit z důvodu malého zájmu uchazečů. V čem vidíte největší problém? A existuje podle vás způsob, jak pekařskému řemeslu navrátit atraktivitu?
Je to smutné, ale i tady jsou největším problémem peníze. Pekařina je práce krásná a zajímavá, stejně tak ale velmi náročná a vyžadující přemýšlení. Za dnešních podmínek je pro spousty mladých lidí nepřitažlivá a především finančně nevyhovující. Mnoho mladých lidí také nepřitahuje řemeslo jako takové, protože studium na střední škole je dnes dosažitelné prakticky komukoliv.
Jaké máte zkušenosti s výrobky společnosti Lesaffre a jak hodnotíte vzájemnou spolupráci?
Naši spolupráci se společností Lesaffre lze označit jedním slovem za bezproblémovou. Sortiment výrobků Lesaffre je vynikající a navíc se neustále rozšiřuje. Veškeré novinky máme možnost vyzkoušet v praxi ještě před objednávkou. Rádi bychom také pochválili spolupráci s velmi ochotnými a příjemnými obchodníky.
Kontakt:
DOMITA a.s.
Stránského 2291
Tábor
390 02
tel.: 381 760 500
e-mail: info@domita.as
www.domita.as