Menu

Novinky online

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis


Mám zájem dostávat e-mailem zprávy o novinkách na serveru vlastovicka.cz

Reklama

 

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis

Rozhovory

Pekárny Blansko a.s.

Rozhovor probíhal s panem Jiřím Stejskalem, vedoucím úseku prodeje: „Naše pekárna byla postavena ještě za doby tzv. socialistického plánování s tím, že bude zásobovat tenhle kraj chlebem a rohlíkem. Technologii tady máme bohužel ještě původní, takže si asi dovedete představit, jaké problémy musíme řešit.“

 

Můžete našim čtenářům představit vaši pekárnu?
Jsme klasická průmyslová pekárna střední velikosti. Původně to byly Jihomoravské pekárny, posléze pekárny K a K, které se dostaly do konkurzu. V rámci konkurzního řízení nás před třemi roky koupila skupina kolem pivovaru Litovel, Holba a Zubr a posléze vznikly Pekárny Blansko.

 

A nynější majitelé?
Majoritním vlastníkem je MSK Olomouc.

 

Jaký je současný vývoj pekárny?
Bývalý majitel tady mnoho neinvestoval. Vše musíme dát do pořádku, a proto veškerý zisk
dáváme do nových technologií a vozového parku. Co se týká obchodu, tak ten neustále roste.


Jaké druhy pečiva nabízíte?
Nabízíme kompletní sortiment klasické i jemné pekařiny, máme i cukrárnu. Okrajově vyrábíme těstoviny, tyčinky, v nabídce máme i bio produkty.

 

Máte vlastní síť prodejen?
Ano máme. Jedná se o šest prodejen. Tři jsou tady v Blansku a pojedné prodejně máme v Brně, ve Vyškově a ve Svitavách.

 

Budujete na svých prodejnách stejnou firemní identitu?
Prodejny máme v jednotném stylu.

 

Kam všude mimo své prodejny ještě dodáváte?
Jedná se hlavně o trh ohraničený Blanskem, Brnem, Vyškovem a Svitavami. Celou tuto oblast, včetně zmíněných měst, zavážíme naším zbožím.

 

Dodáváte jen na nezávislý trh nebo i do sítí?
Do nadnárodních obchodních sítí nedodáváme vzhledem k tomu, že dodávky do sítí jsou ztrátové.

 

Vše, co prodáváte, jsou pouze vaše výrobky?
Ano. Na našich prodejnách dokupujeme některé mražené výrobky, které zde dopékáme.

 

Máte nějaké speciality, kterými se odlišujete od ostatních pekáren?
Myslím si, že v dnešní době neexistuje vyloženě specifický produkt, který by dělala jen jedna pekárna. A pokud na trh něco nového přijde a má to úspěch, tak to konkurence obratem začne vyrábět.


Pokud srovnáte dobu minulou a současnost – existuje něco, co vám jednoznačně ulehčuje práci?
Naše pekárna byla postavena ještě za doby tzv. socialistického plánování s tím, že bude zásobovat tenhle kraj chlebem a rohlíkem. Technologii tady máme bohužel ještě původní, takže si asi dovedete představit, jaké problémy musíme řešit. A i když jsem před chvílí řekl, že investujeme do technologií, tak za rok či za dva toho mnoho neproinvestujete. Navíc nejste schopni během tak krátké doby vydělat na obnovu kompletního technologického parku. Zatím tedy jen hasíme problémy a postupně stroje obnovujeme. A k Vaší otázce: výrobu určitě ulehčují různé směsi – ale na lepších technologiích, než je ta naše.

 


Zmínil jste výrobu bio pečiva…
V současné době děláme bio výrobky hlavně pro firmu PRO-BIO. Jedná se zejména o různé chlebíčky, suchárky, těstoviny a tyčinky. Co se týká čerstvých výrobků, jako je bio chleba a bio rohlíky, tak to se kdysi u nás zkoušelo, ale zřejmě ne v době, která by na to byla zralá, a je otázkou, jestli už ta doba nastala. Poptávka na trhu nebyla zatím taková, aby to pro nás bylo rentabilní.

 

Děláte tedy spíše trvanlivěj výrobky?
Ano, pouze trvanlivé.


Jak se snažíte vyrovnat s konkurencí?
Jsme na stejné cenové hladině, která je na trhu pekařiny běžná, nevybočujeme nějakým zásadním směrem ani nahoru nebo dolů. Jediné, čím můžeme konkurovat, je to, že budeme mít perfektní výrobky, budeme poskytovat perfektní služby a hlavně budeme mít co nejmenší výkyvy od standardu, který se snažíme držet.

 

Jakou máte konkurenční výhodu oproti ostatním pekárnám?
Velkou konkurenční výhodu máme hlavně v Blansku a okolí. Lidé jsou zde dost velcí patrioti v tom směru, že jdou do obchodu a chtějí blanenský chleba, který je trochu kyselejší než ostatní, ale je dělaný klasickou recepturou a není tudíž ze žádných směsí.

 

Jak často zavádíte novinky?
Ročně to bude tak deset výrobků. Zkoušíme pochopitelně více věcí, ale zhruba těch deset výrobků se na trhu uchytí.

 

Těmito deseti výrobky nahrazujete nějaké stávající?
Je otázkou, co je to za výrobky. Co se týče pekařiny, tak spíše ne. Co se týče cukrárny, tak to jsme dost na limitu. Většinou, když zavedeme nějaký nový výrobek, který se uchytí, tak tím nahradíme nějaký skomírající.

 

Jak se procentuálně podílí pekařina a cukrařina na obratu vaší firmy?
Co se týče obratu, z 80% to je pekařina. A obrat naší firmy je okolo 100 miliónů.


Všiml jsem si, že jste letos získali i nějaké ocenění…
S Fontíkem, produktem společnosti Lesaffre, jsme vyhráli Zlatou chuť jižní Moravy (pozn. redakce: ocenění otisknuto na straně 15). Jedná se o soutěž, kterou pořádá Zemědělská univerzita v Brně spolu s Jihomoravským krajem a letos se konal již třetí ročník. Je to soutěž pekařů, cukrářů a masného průmyslu – všech potravinářských výrobců. Ocenění Zlatá chuť získají vynikající výrobky a udělení této ceny velice pomáhá zviditelnit regionální výrobce. Nám to velice pomohlo, výroba Fontíka se velice slibně rozjíždí.


A jak to pocítí zákazník, který si přijde Fontíka do obchodu koupit?
Určitě se to dozví, protože cedulku o ocenění máme u výrobku. U některých obchodníků jsme to podpořili i různými letákovými reklamními akcemi, kde jsme prezentovali právě i toto ocenění. K ceně jsme dostali i malé etikety „Zlatá chuť jižní Moravy“, které se mohou na výrobky použít. Ale vzhledem k tomu, že Fontík je nebalený, tak jsme od toho museli upustit.

 

Můžete prozradit za jakou cenu prodáváte Fontíka?
Prodáváme jej za 6 Kč.

 

Říkal jste, že se Fontík prodává dobře. Myslíte, že k tomu napomohlo ocenění, které jste
získali?

Myslím, že z výsledků, které máme k dispozici, se ocenění ještě neprojevilo. Fontík se začal
celkem dobře prodávat sám a myslím si, že teď půjdou prodeje ještě nahoru. Ocenění máme ještě krátce, není to ani měsíc, takže uvidíme, co to přinese.

 

Využili jste na propagaci Fontíka prostředky na podporu prodeje přímo od firmy Lesaffre?
Máme k dispozici plakáty, letáky a woblery. Zde máme trochu problém, že na propagačních materiálech je Fontík asi v pěti polevách. Na 2–3 druzích je čokoláda a my s tím máme problém, protože se nám čokoláda rozpouští. My děláme tento výrobek jen s mandlemi a nějakou čokoládovou rýží a samozřejmě, když zákazník vidí na letáčku Fontík politý čokoládou, tak ho chce. Takže toto nám dělá trošku problémy, přemýšlíme, že řadu rozšíříme i o tyto čokoládové, ale zatím, když jsme to zkoušeli, tak s tím byl spíše problém. Obzvlášť, když si to zákazník koupí, dá si to do sáčku do auta a ono se mu to začne rozpouštět.


Realizujete nějaké akce na podporu prodeje?
Samozřejmě. Buď s některými obchodníky realizujeme letákové akce či ochutnávky a pak taky pořádáme dny s dodavateli, kdy lidem dáváme různé dárky.

 

O co se konkrétně jedná?
Tento den probíhá akce v Jednotě v Boskovicích. V akci jsou výrobky dodavatele, který zde má zároveň i ochutnávku. Lidé, kteří utratí určitý finanční obnos, dostanou od tohoto dodavatele dárkovou igelitovou tašku s jeho výrobky.