Můžete nám prozradit něco o vzniku a historii Vaší firmy/pekárny? Byla iniciativa přijít s novým sortimentem, který se dosud na českém trhu neobjevoval, na straně České republiky, nebo zahraničního investora?
Řekl bych, že šlo o přirozený vývoj, v Čechách se objevila poptávka po nových technologiích a know how, zahraniční pekárny zde viděly příležitost a poptávka s nabídkou se tak přirozeně setkaly. Je to logický vývoj pekařiny, která se přizpůsobuje požadavkům největších odběratelů, což jsou obchodní řetězce resp. nadnárodní firmy.
Vaše výrobky jsou u nás dobře známé. Jak velkou oblast či region zásobujete svými produkty a kolik máte prodejen? Máte vlastní prodejny, nebo jdete spíše cestou distribuce předpečených výrobků?
Hlavní region naší působnosti je střední Evropa, ale naše výrobky se dostávají dál přes naše partnery i do zbytku Evropy. Přestože jsou pro nás všechny nové tržní příležitosti zajímavé, primárním zůstává trh český a slovenský. Vlastní prodejny s pečivem zatím nemáme, jedinou výjimkou je náš koncept bagetérií Panos, kde najdete jak čerstvě plněné sendviče tak i základní nabídku pečiva.
Existuje ve vašem oboru velká konkurence? Co podle Vás v naší pekařině rozhoduje: kvalita nebo nízká cena?
Konkurence existuje samozřejmě i v našem oboru. Pokud bych měl generalizovat, řekl bych, že obecně většinou opravdu vítězí cena nad kvalitou. Je to logický důsledek ekonomické krize. Její dopad byl tvrdý především v oblasti gastronomie. Pořád se ale najdou zákazníci, pro které není cena prioritní a kteří dokážou ocenit kvalitní pekařinu.
Zmínil jste ekonomickou krizi. Jak jste ji pocítili?
Nejbolestnější pro nás bylo asi zdražení mouky – základní pekařské suroviny. Dlouho jsme se snažili udržet ceny pečiva pro naše zákazníky na úrovni předchozích let, ale nakonec jsme museli zohlednit zvýšené náklady vstupů do výroby i v cenách našich produktů. Jsem přesvědčen, že krizi pocítil každý podnikatel.
Role marketingu v pekařství bývá údajně podceňována. Jaký je Váš názor na význam reklamy, budování firemní identity a značky v tomto oboru?
Tuzemský spotřebitel se u pekařských výrobků obvykle neorientuje podle značky, ale na základě zkušenosti s konkrétním výrobkem. Navíc většina pekařského zboží se prodává nebalené, „neoznačkované“, a výrobce tudíž nemá příliš šancí spotřebitele oslovit. Přesto bych marketing v pekařině rozhodně nepodceňoval, ačkoli možnosti budování povědomí o značce jsou omezené, stále můžeme vůči spotřebiteli komunikovat specifika jednotlivých výrobků, jejich vlastnosti, složení, přínos.
Nabízíte široké spektrum výrobků. Kolik druhů přibližně produkujete?
Výrobků přímo z našeho závodu na Kladně je určitě víc než stovka. Pokud bychom započítali i produkci importovanou ze sesterských závodů v Polsku a Belgii, odhaduji celkovou nabídku na více než 300 druhů.
Výrobky vymýšlíte sami, nebo vycházíte z nějakého globálního plánu, který určuje, co se bude vyrábět, jak budou produkty vypadat, jaký budou mít tvar…?
Podněty k vývoji mohou přijít od našeho obchodního týmu, výroby i zákazníků. Obecný trend se samozřejmě dá naplánovat, ale jednotlivé výrobky se vždy řeší individuálně.
Jak je to s degustací vašich výrobků? Účastníte se jí přímo, řídíte se nějakou normou, nebo spíše reakcemi klientů na nové výrobky?
Provádíme ochutnávky na vzorku typických spotřebitelů, všechny výrobky také projdou přes interní ochutnávku – tu máme všichni obzvlášť rádi – vždy je lepší zhodnotit výrobek z více stran. Ale v praxi to samozřejmě není možné u všech výrobků, protože bychom nedělali nic jiného.
Zaměřujete se čistě na strojovou výrobu?
Máme i ruční výrobu.
A když už jsme u zaměstnanců, jste s těmi svými spokojen? Jak složité je v dnešní době najít kvalitní, a hlavně kvalifikovanou, pracovní sílu v oboru a regionu?
Se zaměstnanci spokojeni jsme, jinak by pro nás nepracovali. Sehnat pracovní sílu není vždy jednoduché, ale máme velmi schopné personální oddělení, takže situace je vyřešená.
Co říkáte na aktuální BIO boom a jak na něj reagujete? Jak náročné je po technologické a finanční stránce dodržování kritérií?
Faktem je, že výroba bio produktů i celý proces certifikace je velmi náročný. Bio asi nikdy nebude sortiment, který bude pekaře živit, a to i přesto, že tyto výrobky skutečně chutnají lépe, a neplatí to pouze o pečivu.
Podnikání dnes není snadné v žádném oboru. Co je pro vaši branži v dnešní době největší překážkou, brzdou?
Nevnímám žádnou zásadní velkou překážku. Samozřejmě, nic není naprosto ideální, jde spíš o detaily, které se dají vylepšit, ale nic, co by nás zásadním způsobem brzdilo. Každá překážka je výzvou, abychom ji překonali a postoupili výš.
Jaké jsou Vaše zkušenosti s výrobky společnosti Lesaffre a jak hodnotíte vzájemnou spolupráci? Je něco, co byste změnili, nebo naopak něco, co oceňujete a čeho si vážíte?
Popravdě řečeno, nejsem s dodavateli v přímém kontaktu, ale dle informací, které se ke mně dostaly, jsou vztahy velmi kvalitní, lidé z Lesaffre jsou velmi příjemní a komunikace funguje dobře.
Kontakt:
La Lorraine, a.s.
U Kožovy hory 2748
272 01 Kladno-Kročehlavy
E-mail: infocz@llbg.com
Web: www.lalorraine.cz