Menu

Novinky online

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis


Mám zájem dostávat e-mailem zprávy o novinkách na serveru vlastovicka.cz

Reklama

 

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis

Pekařina

Radíme: pekařská prodejna II.

V minulém čísle Vlaštovky nám pan Tacl, ředitel společnosti Unita, nastínil, jak by měla vypadat pekařská prodejna, aby se do ní vaši zákazníci rádi vraceli. Ve druhé části se zamě říme na to, jak postupovat při zařizování prodejny vitrínami a na co si dát pozor. Nezapomeneme zmínit ani to, jak by měla být vitrína konstruována z hlediska její údržby.

Shrňme si nejpodstatnější informace z minulého čísla:

  1. Nejtěžší a zároveň nejdůležitější rozhodnutí musíte učinit vy – co budete prodávat.
  2. Design prodává – dobrou prezentací zboží můžeme dosáhnout průměrný nárůst tržeb o 20 – 30 %.
  3. Harmonie barev + design + osvětlení = recept na úspěch
  4. Dobrý personál + kvalitní zboží + čistá prodejna + výše uvedený recept na úspěch – pak to musí fungovat!

 

 

Vitríny

 


Vitríny jsou zrcadlem pekařských a cukrářských výrobků. Měly by splňovat vše, co nařizují obecné vyhlášky. Potřebujete vitrínu pultovou, stolní nebo patrovou? Chlazenou či nechlazenou? Vše musíte podřídit druhu prodávaných výrobků. Nezapomeňte, že chlazená vitrína musí většinu lahůdkového zboží (chlebíčky, sýry atd.) udržet v teplotě do 4°  C. Pokud vezmeme v potaz, že na prodejnách bývá v létě teplota i kolem 30°  C, tak by u chlazených vitrín měla být samozřejmostí například i termická skla.

 

 

U tzv. otevřených vitrín (jedná se o chlazené desky, které jsou vyloženy na pultě, vitríny nemajížádné dveře) je potřeba dát velký pozor na klimatizaci. Ať už se jedná o malou prodejnu s nástěnnou klimatizací nebo o větší prodejnu, která je někde v předpokladních zónách v supermarketech, kde jsou ofukové zóny u vstupů a klimatizace všeho druhu. Snadno tady může dojít k tomu, že vitrína přestane chladit. 

 

Tu a tam jsou ve větších specializovaných prodejnách vidět i samoobslužné vitríny, zasazené do klasické vitrínové linky. Vytvářejí bezprostřední kontakt kupujícího s výrobkem. Člověk, který stojí ve frontě, tak má možnost vybrat si suché kusové pečivo a pomocí kleští si jej vložit do sáčku. Může si v klidu vybrat, zda chce slaný či makový rohlík apod. U pokladny pak jen nahlásí počet kusů a koupí případně další pečivo. Šetří tak čas svůj i prodavačky.

 

 

Volba vitríny je důležitá i vzhledem k její velikosti. To nejhorší, co se může stát, je pořídit si například velkou vitrínu se čtyřmi patry a pak do ní nemít co dát. Lepším řešením je pultová vitrína se zcela zaplněnou plochou než čtyřpatrová, kde se v každém rohu „krčí“ jedna houska. Pečivo bychom měli do vitrín doplňovat až do konce pracovní doby. Praxe nám potvrzuje, že vhodným vystavením zboží ve vitríně můžete prodávat třeba i zboží, které dříve
nešlo vůbec na odbyt.

 

Nezapomeňte taky vitríny vhodně umístit, aby v nich vystavené zboží bylo vašim zákazníkům na očích co nejdéle. Staré dobré pravidlo pak říká, že pokladnu by měl zákazník najít až se k ní dostane přes veškerou vaši nabídku. A nezapomeňte – pokud vedete v prodejně i jiné zboží než pekařské, nikdy je prosím neumisťujte do vitrín určených pro prodej pečiva!

 

Umístění ve vitríně

 


Zboží bývá většinou umístěno na nějakém tácku, pokud není v případě suchého pečiva přímo na roštu. Vyzkoušejte si, jak rozdílně vypadá vaše zboží na různých podkladových materiálech. Rozdíly jsou viditelné a každá doba přináší nějaký trend. Před deseti lety „letěl“ nerez, pak se vše dávalo na teflon a nyní je šlágrem černá keramika. Módní trendy ocení i vaši zákazníci.

 

 

Údržba

 


Jak jsme si říkali v minulém díle, je důležité udržovat prodejnu v naprosté čistotě po celou dobu prodeje. S tím souvisí i to, že musíme čistotu udržovat v dalších zařízeních, jako jsou třeba právě vitríny. Před jejich pořízením se ujistěte, zda jsou lehce čistitelné. Pod každým rohlíkovým pultem s roštem by měl být například tác. Nic se pak nemůže sypat na pult, natož pak po zemi. Jestliže mají vitríny nějaké šikmé plochy, podívejte se, zda je pod nimi třeba šuplík na drobky. V něm může být otvor, kterým se úlomky pečiva vymetou do připravené nádoby. I takovéto detaily přispívají k rychlému úklidu, který prodavačka zvládne během chvilky. I sklo samotné vitríny musí být dobře čistitelné. Pokud mají hrany pevnou konstrukci, jen těžko se dostanete při čištění až do rohů. Špičkové výrobky mají například plně výsuvné přední sklo až 30 cm od vitríny.