Menu

Novinky online

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis


Mám zájem dostávat e-mailem zprávy o novinkách na serveru vlastovicka.cz

Reklama

 

Vlastovicka.cz - pecenie, pekarstvo, pecivo, pekari, casopis

Pekařina

Desatero prodavačky aneb co by měla umět prodavačka pečiva

V minulém čísle našeho časopisu jste od nás dostali malý návod, jak zařídit pekařskou prodejnu. Autor článku zde jako jeden ze základních stavebních kamenů prostředí v prodejně uvedl personál. tímto článkem bych ráda navázala a společně se zamyslela nad otázkou personálu. Proč je tak důležitý?

Odpověď je docela jednoduchá - veškeré úsilí, a to nejenom finanční, vynaložené na přilákání zákazníků do prodejny, dokáže někdy (i nenávratně) zmařit docela jednoduchá věc - pasivní nebo dokonce nepříjemný člověk za pultem. Ale co s tím? Co by měla profesionální prodavačka ovládat?


Rozhodně se zde nechci stavět do pozice vševědoucí a velezkušené osoby. Z titulu své pozice personalistky jsem si k danému tématu malinko „přičichla“, ale co je podstatnější, stejně jako všichni ostatní, jsem zákazník a vím, co se mi ve službách líbí a co mě naopak vytáčí. Proto bych tento článek ráda pojala jako takovou malou inspiraci.


Jak by tedy mohlo vypadat Desatero profesionální prodavačky?

 

  1. Mějte stále na mysli, co si přeje zákazník
  • kvalitní produkt za dobrou cenu,
  • kvalitní, přesnou a rychlou obsluhu s přátelským a osobním přístupem.

 

  1. Znejte dokonale prodávaný produkt

Nemusíte ho nutně rozložit „na součástky”, ale minimálně základní informace byste vědět měly. Co by na vámi prodávaných produktech zajímalo vás samotné? Dokázala byste doporučit něco pikantního či dietního?

 

  1. Buďte milá, veselá a usměvavá

Tzn. přívětivý tón. A to, i když člověku není zrovna dvakrát do smíchu, zákazník za to přece nemůže. Určitě nebude od věci mít na paměti zásadu: chovej se k jiným tak, jak chceš, aby se oni chovali k tobě. Zkrátka a dobře, s úsměvem jde všechno líp. Tohle je asi jedna z nejtěžších věcí, na druhou stranu tímto pozná profesionál od neprofesionála.

 

  1. Se zákazníkem udržujte stálý oční kontakt

Pokud se zákazníkem mluvíte, neobracejte se k němu zády. Pokud ho musíte nechat čekat, informujte ho. Nezapomínejte, že jste tady pro něj a kvůli němu!

 

  1. Mějte k zákazníkovi úctu

Ale ne hranou, upřímnou. Ideálním pomocníkem je kouzelné slovíčko „prosím”. Bude-li se zákazník cítit nepříjemně, už se nevrátí. Takovýto zákazník je ztracený zákazník - těžko získaný, lehce ztracený.

 

  1. Dodržujte zásady slušného chování

Každého zákazníka zdravíme při příchodu i při odchodu. Je vhodné pozdravy obměňovat - buďte kreativní. Pokud zákazníka znáte jménem, oslovte ho jménem, dodá mu to na důležitosti. Jestliže zákazníkovi trvá výběr déle, nespěchejte na něj a snažte se mu být nápomocná. Nikdy zákazníkovi neskákejte do řeči. Jste přece profesionál! Na závěr zákazníka slušnou a nevtíravou formou pozvěte k další návštěvě - potěší ho, že je „žádaný”.

 

  1. Udržujte stejnou úroveň obsluhy po celousměnu

První (ranní) zákazník má nárok na stejně kvalitní servis jako ten poslední (večerní). Pokud máte zrovna v nabídce nějaký sezónní či akční produkt, nabízejte ho všem. Zde pozor - platí zásada - nabízí se jen jednou. Pokud tedy zákazník odmítne, podruhé mu stejnou věc už nevnucujte.

 

  1. Žvýkačku nechejte v šatně

K tomuto bodu asi jediná poznámka - pekárna není louka ani pastvina.

 

  1. Zachovejte klid i v těžkých situacích

Zejména jde o případy, kdy si zákazník na něco stěžuje. Je třeba mít stále na paměti, že zákazník má vždy pravdu. Jako první je tedy na místě se omluvit, i když daná stížnost není přímo na vaše bedra - vy momentálně jednáte za svého zaměstnavatele a za jeho pekárnu. Pokud je to možné, vezměte zákazníka do ústraní, vyslechněte jej a zkuste najít řešení. Rozhodně na zákazníka nekřičte, měl by odejít spokojený.

 

  1. Nezapomeňte na vlastní čistotu a upravený vzhled

Jste důležitou součástí celého prodejního procesu, musíte proto dbát nejen o prodejnu, prodávaný sortiment a úroveň servisu, ale také o sebe. Pokud máte nějakou pracovní uniformu, udržujte ji stále čistou a voňavou. Mnohdy jste to první, co zákazník vidí a podle čeho si dělá první dojem.

 

Pro nikoho z čtenářů nebyl žádný z bodů jistě ničím novým, překvapujícím a sami byste určitě zvládli tyto body sepsat. Jen do toho! Sepište si vlastní body dle vašich představ o tom, jak by měl zákaznický servis ve vaší pekárně vypadat. Určitě nebude na škodu mít takovéto desatero neustále někde na očích (zaměstnanců). Co by tomu ale mělo předcházet? Posezení s vašimi lidmi, ústní prezentace jednotlivých bodů a jejich detailní vysvětlení. Vy jste zaměstnavatel a vy určujete, jak mají vaši zaměstnanci vykonávat práci vaším jménem.


Profesionální personál je ve vaší prodejně to nejdůležitější - bez něj vysokých prodejů a hlavně spokojených a vracejících se zákazníků nedosáhnete, a veškeré vaše úsilí vyjde vniveč. Věnujte jim tedy svůj čas, vysvětlujte, trénujte, kontrolujte a hlavně - nezapomínejte na dvě stěžejní zásady: chválit a umět ocenit. To první nejlépe veřejně (chválí se veřejně, kritizuje se mezi čtyřma očima), a to druhé - umět nejen slovně, ale také finančně.